Zařazujeme ji pravidelně v našich hodinách/lekcích/blocích? Proč bychom měli? Jaké jsou výhody skupinovky a na co si dát pozor?
Skupinová práce ve školním prostředí hraje klíčovou roli ve vývoji dětí a jejich přípravě na budoucnost. Jedná se o kooperativní učení, které umožňuje žákům spolupracovat na splnění zadaných úkolů a projektů v týmech, zlepšuje dovednost efektivně řešit spory, hodnotit a oceňovat se navzájem, plánovat a též přispívá ke vzájemnému učení žáků. Spolupráce zlepšuje třídní klima, zvyšuje soudržnost a snižuje konflikty ve třídě.
Skupinová práce hraje významnou roli ve vzdělávacím procesu na základní škole z několika důvodů:
aktivizuje a motivuje žáky
vtahuje všechny do procesu učení
rozvíjí komunikaci a zlepšuje vyjadřování svých myšlenek
posiluje sociální vazby mezi spolužáky
umožňuje vzájemné učení
poskytuje prostor pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
podněcuje vzájemnou pomoc, toleranci, naslouchání a povzbuzení
dává dětem možnost volby
nabízí prostor pro uplatnění individuálních dovedností
podporuje vzájemnou inspiraci mezi žáky/skupinami
rozvíjí kritické myšlení, aktivní přemýšlení a argumentaci
zlepšuje schopnost vyhodnocovat různé perspektivy
umožňuje vzájemnou a společnou kontrolu
podporuje kooperaci a spolupráci
U posledního bodu bych se ještě ráda na chvíli zastavila. Žákům, kteří se často učí v kooperativních situacích, vzrůstá zájem o učení, vyučovací předmět, o školu a zlepšuje se vztah k nám učitelům a průvodcům. Zvyšuje se chuť poznávat a zájem o vzdělávání. Pokud se žáci zajímají o práci spolužáků, roste i jejich vzájemné poznání a upevňují se sociální vazby.
Naše úloha při přípravě a průběhu skupinové práce
Asi mi dáte za pravdu, že příprava je velmi důležitá. Potřebujeme si stanovit jasný cíl, zvážit celý proces a rozplánovat jednotlivé kroky a úkoly, na kterých skupinky budou pracovat. Měli bychom vědět, proč danou aktivitu děláme, co nám a dětem přinese a také promyslet závěrečnou reflexi. Mnohdy se nám také hodí přeskupit třídu a vytvořit jiný pracovní prostor.
I v případě opakované skupinové práce by měla v úvodu zaznít pravidla. Žáci by měli vědět, jaký mají časový limit a seznámit se s kritérii hodnocení. Za nejdůležitější považuji motivaci žáků pro následné aktivity, uvědomění si individuální zodpovědnosti za úspěch celé skupiny a také vhodné zadání, které by podpořilo skupinu ve spolupráci. My bychom měli být v roli pomocníka, spolupracovníka či průvodce; nikoliv toho, kdo vše řídí a kontroluje. Naším úkolem je v průběhu vnímat celou třídu, monitorovat a pozitivně podporovat činnost skupin.
Jednotlivým skupinám tím umožníme zažít úspěch. Na závěr nezapomínejme na reflexi a vyhodnocení předem daných cílů a kritérií.
Rizika skupinové práce
Práce ve skupinách žáky učí odpovědnosti, organizaci práce a podporuje jejich aktivitu a iniciativu. V neposlední řadě typicky považují sami žáci skupinovou výuku za atraktivnější a zábavnější. Práce ve skupině je příjemnější a nepříjemný úkol se stává snáze zvládnutelným. Samozřejmě, práce ve skupinách není univerzálně použitelná a má svá omezení a nevýhody, které se však dají při dobrém plánování minimalizovat:
nevhodné složení skupiny (např. po rozlosování)
špatná organizace práce ve skupině
vzájemné rušení skupin, nadměrný hluk
časová náročnost
nízká míra zapojení některých členů do skupiny
nespolupráce mezi členy skupiny, špatná komunikace
ztráta individuálního hodnocení
Jak na to?
1. Rozdělení žáků do skupin
Zde máme velké množství způsobů, jak toho dosáhnout.
“sněhová koule” - žáci si vytvoří dvojice, dvojice se spojí do čtveřic, čtveřice do skupin po osmi
barevné rozlišení - na lístečku nebo na pracovním listu mají barevný puntík a podle toho udělají skupiny
rozstříhané obrázky - každý si vezme jednu část, najde si ostatní spolužáky, se kterými poskládá společný obrázek a tím se vytváří menší skupina
pomocí špachtlí
losovací karty - například TYTO KARTY s přírodními motivy
pomocí obrázků - rozdám mezi žáky 5 různých živočichů, skupina se vytvoří tak, aby v každé skupině byl jeden zástupce živočicha
geometrické tvary - lze rozdělit v mnoha variantách, stejný tvar, stejná barva, rozdílné tvary, rozdílné barvy apod.
samostatné rozdělení - výběr necháme zcela na dětech
rozdělení dle kritérií učitele - např. 2 holky a 2 kluci
2. Zadání práce
Mnohdy žákům hned prozradíme téma a hurá do práce. Zkusme jim to ale trošku zpestřit! Dejme jim nějakou šifru, puzzle, skládání obrázků, křížovku, osmisměrku nebo hru, ze které zvládnou odvodit téma. Taková úvodní motivace je k nezaplacení.
3. Rozdělení práce ve skupině
Žáci, kteří jsou už zvyklí pracovat ve skupinách si dokážou rozdělit práci mezi sebe nebo jim můžeme pomoci kartičkami, které jim role ve skupině určí. Karty mají po celou dobu u sebe, aby měli ujištění, jaká je jejich role. (Karty si můžete stáhnout zde.)
4. Prezentace výsledků a zhodnocení
Po zpracování následuje představení skupinové práce. Při prezentaci jim do jejich projevu nevstupujeme. Poznámky a otázky si necháme až na závěr. Žáci si vyhodnotí, zda se jim podařilo splnit zadaná kritéria práce, jaká byla ve skupině atmosféra, jak se jim pracovalo, co se podařilo/nepodařilo, zda si z toho mohou něco odnést na příště. Ohodnotí se navzájem a sami sebe - čím třeba sami přispěli do skupiny. Necháme zhodnotit jejich práci i ostatními skupinami a na závěr jim předáme naši reflexi, která mnohdy jen potvrdí to, co už bylo řečeno nebo jim přidáme tipy, jak se skupina může ještě posunout.
Má osobní doporučení:
střídejme systém pro rozdělování dětí do skupin
konkrétní role nejsou nutností každé skupinové práce
buďme pozorovateli
přemýšlejme nad tím, proč tu či onu konkrétní aktivitu děláme
jasně komunikujme, ptejme se, zda všichni rozumí zadané práci
mluvme v množném čísle “pomáhejme si, poraďme si, vyhledejme,...”
skupinová práce má smysl už od 1. ročníku ZŠ
poukazujme na výsledky skupinové práce a využívejme je
věnujme skupinové práci dostatek času
podporujme všechny žáky
reflektujme nejen s dětmi, ale i svou přípravu - co se nám podařilo a co bychom příště mohli změnit
sdílejme svoje zkušenosti a nápady s kolegy
Na závěr bych chtěla napsat…
Skupinová práce na základní škole má své důležité místo. Žáci se učí spolupráci a socializují se. Ač je to pro nás mnohdy náročnější na přípravu, stojí to za to. Pracujme na dobrých vztazích mezi žáky, aby spolu dokázali komunikovat a pracovat se vzájemným respektem, ať jsou naše skupiny funkční.
Materiály, které podporují skupinovou práci a můžete je využít ve svých třídách:
➡️ KOOPERATIVNÍ OBRAZ: https://www.ucitelnice.cz/produkt/25813
➡️ NEDOKONČENÉ PŘÍBĚHY: https://www.ucitelnice.cz/produkt/19700
➡️ HRY: https://www.ucitelnice.cz/produkt/16095
➡️ STROMY: https://www.ucitelnice.cz/produkt/16066
➡️ ÚNIKOVÁ HRA: https://www.ucitelnice.cz/produkt/12593
Doporučená literatura:
1000 her pro školy, kroužky a volný čas; Hanns Petillon; Edika Brno 2013
Moderní didaktika; Robert Čapek; Grada 2015
Zdroje:
1000 her pro školy, kroužky a volný čas; Hanns Petillon; Edika Brno 2013
Moderní didaktika; Robert Čapek; Grada 2015
Článek původně vyšel na blogu Učitelnice
ความคิดเห็น